Mocsáry Antal Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
 

MENÜ

Nyári bentlakásos tábor – Zamárdi

2014. június 22-26. között nyári táborban voltunk Zamárdiban, testvériskolánkkal (Karancslapujtő) együtt.

22-én, reggel 8-kor indultunk Lucfalváról 25 tanulóval, 5 fős pedagógus kísérettel.

Fél 2-kor érkeztünk meg a táborba. Kipakolás után megebédeltünk.

Utána szétosztottuk és elfoglaltuk a szobákat, beköltöztünk. Ezután a balesetvédelmi oktatás következett, melynek keretében felhívtuk a gyerekek figyelmét a vízben való fürdés veszélyeire, a nap káros sugarai elleni védelemre, a strandolás szabályaira. Lementünk a partra, kiosztottuk a pályázat keretében vásárolt strandolási kellékeket (úszógumi, karúszó, strandlabda, vízipisztoly, gumimatrac). A fürdőzés ideje alatt az úszni nem tudó tanulóinkat vízi jártassághoz szoktattuk.

Vacsora után került sor a tábor házirendjének megismertetésére, majd a két iskola táborozói ismerkedtek egymással.

23-án reggeli után rögtön a partra indultunk. Az első fürdés után vízibicikliket béreltünk. Az úszni tudó diákjaink bátran csúszdáztak, és vízi csata is kialakult. A két program között fagyizásra is sort kerítettünk.

Ebéd után csendes pihenő következett.

Kora délután a karancslapujtői kollégák vezetésével kézműves foglalkozást tartottunk. Gipszet öntöttünk, karkötőt és kulcstartót fontunk, gyöngyöt fűztünk, cserepet díszítettünk decoupage technikával. Ezután sétára indultunk, melynek során megismerkedhettünk a Balaton élővilágával.

Vacsora után csillagportyára indultunk. Cél a Kőhegy kilátó volt. Már útközben rácsodálkoztunk a balatoni panorámára, és megálltunk a Szamárkőnél, ahol próbáltuk felfedezni a pata- és a gyermeki lábnyomot. A kilátóból pedig beláttuk szinte az egész tavat, fentről nézve még inkább érzékelhették, megérthették a félsziget fogalmát. Felfedeztük a tanúhegyet, az északi partot, megkerestük a táborunk helyét. Hazafelé már nagy szükségünk volt az elemlámpákra.

24-én, reggeli után került sor az előző esti túra megbeszélésére, rajzok is készültek ennek élményéről. Délelőtt strandoltunk, majd ebéd után kiosztottuk az úti csomagokat, és a szántódi komphoz indultunk. A hajózás sok gyermek számára újdonság volt, végig fényképeztek, kérdéseket tettek fel. Láthattuk a Kőröshegyi völgyhidat is. Tihanyban már várt bennünket a Lokomotív, amellyel feljutottunk egészen az apátságig. Mindenkinek feltűnt a terjengő levendulaillat, a többféle levendulás termék. Mivel sokféle látnivaló közül választhattunk, szabadidőt adtunk a gyermekek számára, csoportosan, önállóan fedezték fel a nevezetességeket, látnivalókat. Mielőtt visszaindultunk, a Levendulaházban egy kis ízelítőt kaptunk a levendula természetgyógyászati alkalmazásáról, felhasználásának lehetőségeiről. A révhez most másik útvonalon mentünk, amely közvetlenül a Balaton partján vezetett.

 Láttuk a víz szintjének különbözőségét a déli parthoz képest. Visszafelé már eléggé fáradt volt mindenki, a gyaloglás a révtől a táborig hosszabb időt vett igénybe. Épp ezért vacsora után már nem került sor a totó kitöltésére, ezt másnap délelőttre halasztottuk.

25-én esős napra ébredtünk. Reggeli után a tihanyi ismereteket feldolgozó vetélkedőre került sor. Ebben a totón kívül képfelismerés, puzzle, monda illusztráció, igaz-hamis állítások szerepeltek. A vetélkedőn csapatokban vettek részt a gyerekek, a legeredményesebbek jutalomban részesültek.

Ebéd után számháborúztunk, melyet a nagyobbak is kifejezetten élveztek.

Mivel közben kisütött a nap, délután még fürödtünk és palacsintáztunk is.

A vacsorát követően megrendeztük a strandröplabda-bajnokságot, melyen a sportolók mellett nagyszámú szurkolói csapat is részt vett.

26-án reggel már a hazaútra készültünk. Először is mindenki összepakolta a bőröndjét, megkapta az útra szánt élelmiszercsomagot, s reggeli után egy búcsúfürdőzéssel köszöntünk el a tábortól. Ebéd előtt összegeztük a tábor élményeit, majd egy hangulatbarométert készítettünk.

Hazafelé kitérőt tettünk a balatonfűzfői Kalandparkba, ahol a bobozást próbáltuk ki. Ez bizonyult az egyik legnépszerűbb programunknak.

Az utolsó megállóhely az M3-as melletti McDonalds volt, ahol mindenki jóllakhatott.

Lucfalvára 18 óra után érkeztünk meg.

A tisztaság és rend érdekében minden nap szobaszemlét tartottunk.

A tanulók a szabadidejüket (gyakran a csendes pihenőket is) a focipályán, illetve pingpongozással töltötték.

A tábor programjával hozzájárultunk a pályázat céljainak megvalósulásához. Többen most vettek részt először táborban, most tapasztalhatták meg a közösséghez tartozás élményét. Először nyaraltak, először látták a Balatont. A testvériskola diákjaival kialakult barátságok elősegíthetik a következő programok sikerességét. Az utazás, a táborozás élménye, a látottak segíthetik a tanulók környezettudatos magatartását, esztétikai érzékük fejlődését, kortárskapcsolataik alakítását is. 


Heti rendszerességű foglalkozás

Résztvevők:                            a pályázatban megjelölt karancslapujtői és karancsaljai hátrányos és halmozottan hátrányos                                                    helyzetű diákok, 25 fő

Időpont:                                  2014. július elejétől 2015. április végéig, heti 1 óra,
                                             összesen 40 óra

Foglalkozásvezetők:                Fenesné Tóth Ágnes és Somoskői Zoltánné

 

A foglalkozásokon az alábbi témák-altémák kerültek feldolgozásra:

Egészséges életmód iránti igény kialakítása:

táplálékok tápanyag összetétele, táplálékpiramis készítés, helyes és korszerű táplálkozás, egészséges ételek elkészítése, étkezési kultúra fejlesztése (terítés, illemszabályok), öltözködési és kozmetikai tanácsok tiniknek, a szabadidő hasznos eltöltésének lehetőségei, sportágak megismerése, a mozgás fontossága, sportetika

Önismereti tréningek, személyiségfejlesztés:

önismereti játékok, „én-notesz” készítés,” önbizalompólók”, élettérkép, esélyegyenlőségi játékok, férfi és női szerepek

Prevenciós tevékenység:

dohányzás, alkohol, kábítószer témákban filmvetítések, tanácsadások

Környezettudatos és környezet-etikus magatartás kialakítása:

talaj-, levegő-, vízszennyezés hatásai, megelőzési technikák, terepi mérések, vizsgálatok, fenntartható fejlődés fogalma, lehetőségei, tudatos vásárlás

Módszereink:

PowerPointtal bemutatott kiselőadások, szituációs- és szerepjátékok, kooperatív technikák, kézműves technikák, filmvetítés, vita, érveléstechnikák, fotópályázat, mérés, kísérlet, beszélgető kör

A program értékelése:

A program alapvető célja, a lehetőségekhez való hozzáférés esélyegyenlőségének biztosítása, maximálisan megvalósult.

A gyerekek örömmel vettek részt a foglalkozásokon, visszajelzéseik alapján pozitívnak értékeljük a közös munkánkat. A gyerekek nem tartották tehernek a kapott feladatokat, kellemes, nyugodt, magatartási problémáktól mentes légkörben dolgoztunk. A tanulók élvezték a tanítási órákhoz képest kötetlenebb módszereket, a játékosságot, szabadságot.

A programok megvalósítása során többféle kompetencia (szövegértés, szociális kompetencia, életpálya építési kompetencia, informatikai és természettudományos kompetencia), készség és képesség fejlesztésére adódott lehetőségünk (kommunikáció, kreativitás, tolerancia, együttműködés, konfliktusok konstruktív kezelése, szociális érzékenység, kritikai gondolkodás…).

A program hozzájárult a gyerekek magatartás-, értékrend- és attitűdjeinek javulásához.

A pályázati finanszírozás biztosította a megfelelő eszközöket, alapanyagokat a programok megvalósításához.

Negatívum: a sok adminisztrációs kötelezettség.


 

Az iskolán kívüli 10 tanulmányi, kulturális és szabadidős programok 

  1. A „Szülőföldem szépségei” fotópályázaton a diákok előzőleg lehetőséget kaptak a feladathoz terep felderítésére, túrázásra.
  2. Keleti testet, lelket, szellemet együtt mozgató technika megismerésekor relaxációs technikákat sajátíthattak el a tanulók.
  3. Interaktív vetélkedő-csapatverseny az egészséges életmód témában.
  4. Egészségnap: mászófal megismerése, tanár-diák verseny, egészségügyi mérések és szűrések, egészséges ételek bemutatója, kóstolója; egészségügyi vetélkedő, kézműves foglalkozás az újrahasznosítás jegyében: hulladék-szobor készítés; kerékpáros akadályverseny.
  5. Találd ki a zenédet, találd ki a zenémet! (szabadtéri társasjáték a Kodály-módszer alapján) A testi egészség megteremtéséhez, megtartásához fontos a lélek harmóniájának egyensúlya. Ezt az egyensúlyt a zene, az ének támogatja.
  6. Hangszerbemutató, tánctanulás a karancslapujtői kultúrházban. A helyi muzsikusok, táncosok részvételével kedvcsináló.
  7. Egészséges, esztétikus svédasztal ételkompozíció készítése a pályázatban résztvevő gyerekek szüleinek bevonásával. Ételek értékelése egészségesség szempontjából. Díjazás. Meghívott zsűri: háziorvos, védőnő, dietetikus.
  8. Részvétel a Salgótarjáni Sportos Egészségnapon. Aerobic, jóga, futóverseny, capoeira, kangoo, spinning, egészségügyi szűrések. A tanulók ezen az egész napos programon sokféle-talán számukra még korábban nem is ismert- sportággal találkozhattak Minden diákunk aktív volt a programon, a leglelkesebbek minden sportágat kipróbáltak.
  9. Kirándulás, fürdőzés Egerben, ahová a hétvégén utaznak a diákok.
  10. Rajzverseny: Én mit teszek az egészségemért? címmel. A diákokat látványosan motiválták a díjak, az értékes művészeti eszközök,

 


 

Személyes találkozók

 

2014. október végén „Tök-jó nap”-on Lucfalván töltöttünk kellemes órákat. A tök, mint gazdasági növény, sokrétű használata: egészséges táplálék, természetes dekorációs elem jelent meg.

 

A Sportnap Karancslapujtőn: jelentőségét a sport közösségépítő ereje által az egészség megőrzése, a sportkultúra fejlesztése, egymás megismerése adja a kitartásra, toleranciára nevelés eszközeként.

 

A Kis- Zagyva völgyének és Krakó- puszta természeti értékeinek bemutatását végeztük el közös túrázás alkalmával. Krakó-pusztáról indultunk a szentkúti „remetelakhoz”. Védett majális fákat tekintettünk meg. Pihenőt tartottunk Buda-hegy mészkőképződményeinél, rövid játék, sporttevékenységek színesítették a programot.

Krakkópusztai találkozó 

Augusztus 12-én 9 óra tájékában érkeztünk a Krakkópusztai  Tóparti Turistaházba. A tanulók és mi, pedagógusok is elfoglaltuk a szálláshelyeinket. A birtokbavétel után a gyerekek a pályázat által nyújtott új sportszerekkel játszottak a szabadban, megismerkedtek a tanya közvetlen környezetével, az ott élő állatokkal. Elsétáltunk a közeli ősi temetőhöz, ahol a Podmaniczky család kriptája is fellelhető. A visszafelé vezető úton rőzsét gyűjtöttünk az esti nyársaláshoz. A délelőtt folyamán PPT bemutató kapcsán ismerkedtünk meg Krakkópuszta eredetével, történelmével, a környező látványosságokkal. Házigazdánk, a tanya tulajdonosa, Varga Györgyi kiegészítette az újdonságokkal.

Ebéd után a túracsomagokat magunkhoz véve elindultunk Mátraverebély – Szentkútra hegyeken keresztül a zöld túraútvonalon. A tanulók vegyesen, egymást támogatva jókat beszélgetve bandukoltak a kb. 2 órás úton. Szentkúton megnéztük a zarándokhelyet, a közeli forrásokat. A Remete - barlangot nem tudtuk meglátogatni, mert le volt zárva. A pihenő és hűsölés után a zöld túraútvonalon át visszaindultunk a szálláshelyünkre. Estefelé érkeztünk meg, ahol szülők és pedagógusok segítségével közösen nyársaltunk. A gyerekek nagyon élvezték a tűz melegét, a közösen elköltött vacsorát. Vacsora után tápláltuk a tábortüzet, figyeltük a csillaghullást.

Következő napon reggeli után a Majális-lapos öreg fáit látogattuk meg, méréseket végeztünk, ezzel is alátámasztva a fák korát. Visszatértünk után diákjaink szabadon játszottak, lufiból figurákat hajtogatttak, amit aztán haza is vihettek. Ebéd után megbeszéltük a tapasztalatokat, a két nap élményeit. A lakrészek rendbetétele után mindenki elhagyta a tábort. 

 

Témához kapcsolódó foglalkozás

1. nap

Érkezés, szálláshely elfoglalása

A kétnapos tábor programjának ismertetése, Krakkópusztáról készült PPT bemutató megtekintése

Közvetlen környezet feltérképezése, állatok megismerése

Sportfoglalkozások

Ebéd

Túra a Mátraverebély – Szentkút területén lévő Remete – barlanghoz

Rőzsegyűjtés

Közös nyársalás a karancslapujtői iskola résztvevőivel

Tábortűz

2. nap

Reggeli után túra a közeli Majális – laposra

A Majális- lapos természeti értékeivel kapcsolatos feladatlap megoldása, kiértékelése

A kétnapos táborban tanultak összegzése, élmények felelevenítése, hangulatbarométer készítése

Ebéd

Hazautazás

 Noszvajon 2015. május elején 2 napot fogunk tölteni. Célunk a környezet megóvásának hangsúlyozása karöltve a szabadidő hasznos eltöltésével, az egészséges életmód szempontjait szem előtt tartva. A választott helyszín és a programok egységben adnak lehetőséget a környezetünk feltérképezésére (túraútvonalak teljesítése), az adott tájegység hagyományainak megismerésére (fafaragás, kemencében sütés) és az egészséges életmódhoz segítő tevékenységek gyakorlására.


 Előadássorozat

Az alábbi előadássorozat 3 témában bővítette a gyerekek ismereteit:

  • A partneriskola bemutatása és megismertetése
  • Az egészséges életmód fontossága
  • Az önkéntesség fontossága

 


 Összefoglaló

A gyerekek örömmel vettek részt a programokon, visszajelzéseik alapján pozitívnak értékeljük a közös munkát. A gyerekek nem tartották tehernek a kapott feladatokat, kellemes, nyugodt, magatartási problémáktól mentes légkörben dolgoztunk. A tanulók élvezték a tanítási órákhoz képest kötetlenebb módszereket, a játékosságot, szabadságot.

A programok megvalósítása során többféle kompetencia, készség és képesség fejlesztésére adódott lehetőségünk. A projekt hozzájárult a gyerekek magatartás-, értékrend- és attitűdjeinek javulásához.

A pályázati finanszírozás biztosította a megfelelő eszközöket, alapanyagokat a programok megvalósításához.

 

Asztali nézet